משבר הקורונה משפיע עלינו לא רק בהיבט הבריאותי והנפשי אלא גם בהיבט הכלכלי. הגבלות הקורונה מחייבות אותנו להתפתח, להתייעל ולשפר את דרכי השיווק שכל עסק קטן או סטארט-אפ גלובלי מיישם בשטח.

יצאנו לבדוק ביחד עם ניר קוריס, יזם אשר מלווה ומייעץ לסטארט-אפים, מהם הצעדים שכל חברת סטארט-אפ חייבת לעשות על מנת לשרוד את התקופה המאתגרת.

ניר קוריס: איך תהיו בין 33% מהסטארט אפים ששורדים את הקורונה?

איך תהיו בין 33% מהסטארטאפים ששורדים את הקורונה?

על פי ניר קוריס אשר עוסק בליווי וייעוץ לסטארט-אפים, חברות ההיי טק הישראליות ממשיכות לשבור שיאים כאשר על פי נתונים אחרונים פועלות בישראל יותר מ – 5,000 חברות  סטארט-אפ שונות. הצלחתן של חברות ענק דוגמת צ’ק פוינט, למונייד, פאנדבוקס, מאנדיי ואחרות מעוררות השראה אצל לא מעט יזמים אשר חולמים על האקזיט הגדול.

עם זאת, חשוב לזכור כי לא כל חברות הסטארט-אפ מצליחות לשרוד. על פי ניר קוריס, שליש מחברות הסטארט-אפ יסגרו כתוצאה ממחסור בהכנסה/מזומנים, שליש מהחברות ימוזגו או ימכרו לחברות גדולות יותר אשר “יבלעו” אותם ורק שליש מהחברות יצליחו להניב רווחים ברמה אשר תצדיק את קיומם לאורך שנים.

על פי ניר קוריס, חברות אשר רוצות לשרוד את תקופת הקורונה, חייבות לבצע את הצעדים הבאים:

  • תכנון הוליסטי מצד היזמים – לעיתים קרובות, סטארט-אפים “שורפים” את המימון הראשוני שלהם על מחקר ופיתוח ראשוני של המוצר. לאחר מכן כאשר הם נדרשים “להוכיח” את עצמם בשוק, הם מתקשים להפיץ ולמכור את המוצר. במקרים רבים, תכנון מקדים ובנייה אסטרטגית הוליסטית יכולה להציל את היזמים מכישלון צפוי מראש.
  • התייעלות רוחבית – משבר הקורונה טומן בחובו לא מעט אתגרים כלכליים, לכן כל חברה קטנה כגדולה, אשר רוצה לשרוד את התקופה הנוכחית נדרשת לבצע התייעלות רוחבית, נכונה ולעיתים כואבת. התייעלות ארגונית תאפשר לחברה לשרוד את התקופה ולשמור רזרבות יקרות להמשך הדרך.
  • הגדרת קהל היעד – לרוב, סטארט-אפים מתקשים להגדיר בצורה מדויקת את קהל היעד שלהם. הגדרה של קהל היעד ברמת המיקרו סגמנטציה (מגדר, גיל, תחביבים, הרגלי צריכה, רמת השכלה וכדומה) ויצירה של “פרסונות” מאפשרת לצוות השיווקי לפנות לקהל היעד הנכון של המוצר ולהגדיל את מכירות החברה.
  • שיווק ופרסום אפקטיבי לחדירה לשוק – בהמשך לסעיפים הקודם, חברות סטארט-אפ רבות מבינות כי עליהן להשקיע בשיווק ופרסום אגרסיבי על מנת לחדור לשוק אך רוב הפעילות מבוצעת על ידי חברות שיווק מקומיות אשר לא מבינות את הצרכים, הדרישות והמאפיינים הייחודיים של קהל היעד. לעיתים קרובות, עדיף למצוא ספק או יועץ חיצוני בעל הבנה בשוק היעד אליו חברת הסטארט-אפ מכוונת את מוצריה.

לסיכום, ההצלחה של חברות טכנולוגיות קטנות עד גדולות תלויה בתכנון הוליסטי אשר מתייחס למצב החברה. לעיתים קרובות, יועץ חיצוני בלתי תלוי יכול לזהות מוקשים, להציע פתרונות ודרכי התייעלות אשר היזמים (במיוחד אם הם בתחילת דרכם) מפספסים במהלך הדרך.

המאמר נכתב בשיתוף עם ניר קוריס אשר עוסק בליווי וייעוץ לסטארט-אפים. ניר בעל רזומה עשיר בתחום היזמות החברתית, תחומי ה – Fintech והחדשנות.