אם קיבלת הודעה על כך שהאתר שלך הוענש כתוצאה מקישורים לא טבעיים או שיש לך חשד סביר שהקישורים שמופנים לאתר שלך עלולים לסכן אותך – מומלץ להכיר ולהשתמש בכלי דחיית הקישורים של גוגל.

במאמר זה אציג מהו הכלי התנערות מקישורים (Disavow Tool) ובאלו מצבים מומלץ להשתמש בו בצורה אקטיבית על מנת לשפר את מיקומי האתר בתוצאות החיפוש של גוגל.

מתי כדאי להתנער מקישורים (Disavow links) שעלולים להזיק לך?

מה זה כלי התנערות מקישורים (Disavow Tool)?

החל משנת 2012, גוגל מאפשרת לבעלי אתרים שאימתו את הבעלות על האתר שלהם ב  – Search Console (לשעבר Google Webmaster) להגיש קובץ טקסט אשר מבקש מגוגל להתנער מקישורים שהתקבלו לאתר.

הרעיון המרכזי שעומד מאחורי כלי ההתכחשות של גוגל הוא שאם מבוצע כלפי האתר קמפיין SEO  שלילי על ידי הפניית קישורים באיכות נמוכה ממתחרים שלא יודעים לשחק בצורה הוגנת, על ידי מעבר על הקישורים הקיימים ושליחת דו”ח התכחשות  עדכני ניתן להתגונן מהתופעה המכוערת.

מתי כדאי להתנער מקישורים (Disavow Links) שעלולים להזיק לך?

למרות שבמקור הכלי שוחרר על מנת להתמודד עם קמפיינים של קידום אתרים שלילי, מקדמי אתרים רבים משתמשים בכלי אם הם מזהים ירידה במיקומי האתר אשר נעוצה בהונאת קישורים

הונאת קישורים נכנסים לאתר יכולה להתרחש בשלל מצבים, ביניהם ניתן למנות:

  • קניית מאסיבית של קישורים אשר נועדו לשפר את דירוג האתר בתוצאות החיפוש.
  • החלפות קישורים בהיקף חריג, משמעותי ובלתי מוסבר לגודל האתר שמקודם בתוצאות החיפוש של גוגל.
  • שימוש בתוכנות אוטומטיות ליצירת תוכן גולשים באיכות ירודה (ספאם) אשר מקשר לאתר.
  • קישורים מאתרי סימניות, פורומים או תגובות בבלוגים בהיקף משמעותי.
  • קישורי פוטר (Footer) אשר משולבים במספר רב של אתרים וכתוצאה מכך יוצרים אלפי קישורים נכנסים מכל עמוד באתרים המקשרים לאתר.

חשוב לציין כי לעיתים קרובות השימוש בכלי ההתנערות של גוגל (Disavow Tool) טומן בחובו לא מעט סיכונים מ – 3 סיבות עיקריות:

  • חוסר שקיפות – לצערנו, גוגל לא מציגים ב – Search Console אלו קישורים פוגעים באתר ואלו מועילים לו. כך שיכולים להתרחש מצבים בהם תתבצע התנערות מקישורים מועילים אשר תורמים לאתר ולא פוגעים בו.
  • פגיעה פוטנציאלית במיקומי האתר – בהמשך לסעיף הקודם, אם לא התקבלה הודעה על עונש ידני על האתר, יתכן שהתנערות מקישורים תוביל לפגיעה נוספת בדירוגי האתר בתוצאות החיפוש של גוגל. לצערנו, מקדמי האתרים (SEO) עובדים בתנאי חוסר וודאות קיצוניים, כך שפעמים רבות הכלי יכול להתגלות כחרב פיפיות.
  • סימון עתידי – למרות שאין עדויות רשמיות מצד גוגל לנושא, ישנם מקדמי אתרים אשר טוענים כי שימוש בכלי ההתנערות של גוגל (Disavow Tool) עשוי להוביל לסימון או בחינה קפדנית יותר של פרופיל הקישורים של האתר בעתיד – דבר שעלול להקשות בצורה משמעותית על תהליך יצירת הקישורים לאתר.

לסיכום, כלי ההתנערות של גוגל (Disavow Tool) הוא כלי חשוב בארסנל הכלים של כל מקדם אתרים מקצועי. לעיתים קרובות, השימוש בכלי יתבצע כפתרון אחרון לאחר שבעל האתר יקבל הודעה או אינדיקציה ב  – Search Console (לשעבר Google Webmaster) על עונש ידני אשר הוטל על האתר.